Jak sprawić, by strona internetowa była widoczna w internecie?

Spotkałem się z opinią, że około 10% ludzi na świecie ma ‘niepełnosprawność’, która wpływa na ich zdolność do korzystania z komputera oraz internetu.

W skali światowej, jest to ponad 700 milionów osób. Warto zadać sobie pytanie, czy możesz wykluczyć tak duże grono klientów, dlatego, że nie masz odpowiedniej strony internetowej?Czasem, aby dopasować stronę do potrzeb niepełnosprawnych, wystarczy dokonać tylko niewielkich zmian. Przykładowo – jest wiele osób w średnim wieku, które mają dalekowzroczność i nie mogą czytać z bliska małych liter. Wystarczy zmienić czcionkę w ustawieniach strony na nieco większą, a problem zniknie.Wiele firm zaczyna poprawianie użyteczności strony właśnie od dostosowania jej do potrzeb osób słabo widzących.

Przykładowo – Mitshukoshi powiększyło tak sprzedaż aż o 45% w ciągu roku. Amazon, aby dokonać podobnego skoku, musiał całkowicie zmienić swoją strategię działania – zrezygnować z reklam i zaoferować lepszą politykę wymiany sprzętu i jego wysyłki.Dostępność Twojej strony to nie tylko łatwość korzystania przez osoby z niepełnosprawnością W przypadku międzynarodowej strony ważne jest dopasowanie jej do potrzeb użytkowników z rejonów, w których może być znacznie wolniejszy internet, a także do telefonów komórkowych.W krajach rozwijających się internet jest bardzo wolny, a ludzie korzystają z niego na prostych telefonach komórkowych. Ten trend zauważył nawet taki gigant, jak Facebook, który dopasował stronę do potrzeb wolnego internetu. To, że w biurze, w którym rozwijasz swoją stronę internetową jest internet LTE nie oznacza, że będzie on wszędzie szybki. Z tego powodu unikaj dużych zdjęć i filmów umieszczanych na stronie w formie tła.

1.Na czym polega dopasowanie strony do potrzeb różnych osób?

Musisz zdawać sobie sprawę, że Twoja strona internetowa będzie wyświetlana na różnych urządzeniach. Przetłumaczony tekst musi być także dopasowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością, na przykład z problemami z widzeniem, zaburzeniami kognitywnymi czy chorobami neurologicznymi.Osoby starsze, bardzo często potrzebują dostosowania tekstu do swoich potrzeb. Może to polegać między innymi na zastosowaniu większych czcionek. Dzięki temu poszerzysz swoje grono odbiorców i ułatwisz dokonywanie na niej zakupów. Wszystko to przekłada się na wyższe zyski.W niektórych krajach, jak w Wielkiej Brytanii, niedopasowanie strony internetowej do potrzeb odbiorców, może być traktowane jako ich dyskryminowanie. Na pewno chcesz uniknąć sytuacji, w której Twoja strona nie tylko przynosi Ci mniejsze zyski, ale także może być przyczyną problemów prawnych. Zastanów się nad tym, co można poprawić na Twojej stronie i nie zwlekaj ze zmianami – każdy dzień braku odwiedzających stronę z powodu jej niedostosowania, to dla Ciebie strata pieniędzy .Zastanów się także nad tym, czy Twoja nowa strona będzie wspierała pozycjonowanie, przez zgodność z Wytycznymi Google dla Webmasterów. W większości przypadków, dostępność strony dla niepełnosprawnych (przez na przykład dopasowanie do potrzeb programów, które czytają na głos), idzie w parze z dostępnością strony dla robota Google.

2.Zaprojektuj stronę tak, by była łatwo dostępna

Musisz zerwać z myśleniem, że strona dostępna dla osób słabo widzących musi być brzydka. Nie dotyczy to jedynie tekstu publikowanego na stronie, ale także odpowiedniego wyboru kolorystyki. Nie musisz obawiać się także umieszczania dużej ilości zdjęć pod warunkiem, że każde z nich będzie miało parametr alt.Podczas dobierania kolorów pamiętaj, że niektóre osoby mogą nie odróżniać pewnych barw. Najlepiej widoczny jest czarny tekst na białym tle, a wiele osób wykorzystuje przeglądarki, które pokazują wyłącznie tekst.Upewnij się, że Twoje treści wyglądają dobrze na różnych urządzeniach. Weź przykład z aplikacji Trello – posiada ona opcję zaznaczania poszczególnych kart za pomocą kolorów, ale osoby z daltonizmem mogą je oznaczać wzorkami. Przed opublikowaniem strony w sieci, warto sprawdzić ją z użyciem walidatora. Ta aplikacja mobilna pomoże między innymi w ocenie, czy wszystkie zdjęcia mają atrybut alt.

3.Jak stworzyć stronę internetową na potrzeby rynków rozwijających?

Ostatnim trendem w tworzeniu stron internetowych i aplikacji jest kreowanie ich jedynie z myślą o najnowocześniejszych przeglądarkach. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że w wielu krajach korzysta się z przestarzałych aplikacji, a internet ma znacznie niższą prędkość. Sam tego doświadczyłem, gdy spędzałem urlop na wsi w Polsce wschodniej, gdzie internet był bardzo wolny. W Chinach częściej korzysta się ze smartfonów, niż z komputerów osobistych, a najpopularniejszą wyszukiwarką na komputerze jest antyczny Internet Explorer. Jeśli kierujesz ofertę na rynek afrykański,pamiętaj, że jest tam najwolniejszy internet na świecie. Nie trzeba szukać aż tak egzotycznych miejsc – mieszkańcy Ukrainy także narzekają na słabe działanie sieci.Kierując ofertę do osób, które mieszkają w takich miejscach, pamiętaj o dodaniu tekstu alternatywnego do wszystkich zdjęć i wideo, a także o ich dokładnym zoptymalizowaniu. Wiele osób będzie miało wyłączoną obsługę obrazków. Dobrym rozwiązaniem może być też stworzenie dodatkowej wersji strony dla osób, które korzystają z łącza o niskiej przepustowości.

4.Kwestie językowe

Kolejną kwestią, która pojawia się, gdy mówimy o stronach internetowych, jest opisanie języka za pomocą odpowiednich tagów HTML. Wraz z pojawieniem się HTML 5 otrzymujemy potężne narzędzie do przedstawiania struktury tekstu. Bardzo przydatną opcją jest możliwość ustawienia preferowanego języka użytkownika. Jest kilka strategi budowania strony dostępnej w wielu językach, a także do adresowania poszczególnych wersji strony, do potrzeb osób z różnymi dolegliwościami.Język używany na stronie jest zwykle identyfikowany z użyciem kodu. Dzięki temu, programy wspomagające użytkowanie sieci – jak na przykład czytniki dla osób słabowidzących i niewidomych – mogą lepiej dostosować informację do potrzeb użytkownika. Jeśli na stronie pojawia się więcej niż jeden język, zwykle oznacza się go atrybutem HTML o nazwie hreflang.Domyślnie ustawioną wartością jest czytanie tekstu od lewej do prawej, ale w niektórych przypadkach należy to zmienić. Jeśli kierujesz swoją ofertę do ludzi mówiących językiem arabskim, musisz zmienić kierunek tekstu na odwrotny.

5.Konieczne jest też ustawienie prawidłowego kodowania na stronie

Najlepszym rozwiązaniem jest prawdopodobnie kodowanie Unicode. Nie zapominaj, że treść przekazana w kilku językach może różnić się długością oraz, że czasem trzeba używać innej wielkości czcionki. Jeśli na stronie masz treść zapisaną w tradycyjnym alfabecie chińskim, czcionka nie może być zbyt mała, bo będzie nieczytelna.Moim zdaniem, dostępność strony internetowej to kwestia, którą należy się zająć już na samym początku jej projektowania. Jeśli przypomnisz sobie o niej dopiero po stworzeniu strony (lub kupieniu szablonu) i zaczniesz wprowadzać zmiany, efekt może być daleki od zamierzonego. Winą za tysiące stron z malutką, nieczytelną treścią, należy winić zarówno właścicieli firm (którzy chcą niepotrzebnie umieścić na stronie mnóstwo zbędnych informacji), jaki i specjalistów od front endu, którzy nie pokazują, jakie są najlepsze praktyki.Dobrym źródłem informacji na temat dostępności strony dla osób z problemami, jest strona:https://www.w3.org/standards/webdesign/accessibility.Polecam Ci także wytyczne stworzone przez Google na temat Material Design, które pomogą Ci zaprojektować stronę i stworzyć lepsze treści:https://www.google.com/design/spec/material-design/introduction.html#introduction-goals.